• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60982
+
-

۲  اثر تاریخی خاتم  در انتظار ثبت ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاتم گفت: بافت تاریخی روستای هرابرجان و شهر مروست، به‌زودی در فهرست آثار ملی کشور ثبت خواهد شد.

«عباس قدیریان» در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: در پی ثبت بافت تاریخی روستای ترکان در فهرست آثار ملی کشور در سال‌جاری و با توجه به این‌که سال گذشته پرونده سه بافت، شامل روستای ترکان، هرابرجان و مروست از شهرستان خاتم به استان و سپس تهران ارسال شده بود در دومین جلسه شورای ثبت در سال‌جاری و با توجه به تعدد زیاد پرونده‌های موجود در جلسه مذکور، تنها فرصت بررسی پرونده روستای ترکان مهیا شد و بررسی دو پرونده دیگر شهرستان بنا به نظر حاضران در جلسه به جلسه‌ دیگر شورای ثبت موکول شده است. این مقام مسئول اظهار کرد: شهرستان خاتم یکی از شهرهای تاریخی استان یزد است که به داشتن آثار تاریخی متعدد و قلاع تاریخی ارزشمند شهره است. وی یادآور شد: این شهرستان علاوه بر داشتن تک بناها و محوطه‌های تاریخی ارزشمند دارای بافت‌های تاریخی بکر و دست‌نخورده شهری و روستایی است که زندگی در برخی از آنها جریان دارد و پویا و زنده است.

قدیریان تصریح کرد: حسب وظیفه ذاتی میراث فرهنگی در حفاظت، مرمت و احیای بناهای تاریخی، یکی از مواردی که به عهده این ارگان است، تهیه پرونده ثبتی و ارسال به مقامات ذی‌صلاح برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور است که اداره میراث فرهنگی شهرستان خاتم هم این موارد را دنبال و علاوه بر ثبت تک بناهای ارزشمند، پرونده ثبتی سه بافت تاریخی سطح شهرستان را در سال‌های گذشته آماده و به استان و شورای ثبت کشور ارسال کرده است. وی گفت: در این راستا و پس از ثبت اولین بافت تاریخی شهرستان، دو پرونده دیگر بافت هم در حال پیگیری است تا در آینده نزدیک شاهد ثبت هر سه بافت تاریخی شهرستان خاتم در فهرست آثار ملی کشور باشیم.

  36  اثر تاریخی یزد در فهرست آثار غیرمنقول ملی
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد از ثبت 36 اثر تاریخی یزد در فهرست آثار غیرمنقول ملی در سال جاری خبر داد و بیشترین تعداد این آثار را مختص خانه‌های تاریخی عنوان کرد.  به گزارش ایسنا، «علی‌اصغر صمدیان‌یزدی» با اشاره به ثبت ۳۶ اثر تاریخی از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور در حوزه آثار غیر منقول ملی در سال جاری، اظهار کرد: یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی و تاریخی و طبیعی ارزشمند و دارای شناسنامه‌های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی‌فرهنگی، بافت‌های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست ملی است.  وی همچنین گفت: در میان آثاری که اخیراً برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تایید شده، خانه‌های تاریخی بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن حسینیه‌ها، آب‌انبارها، آرامگاه‌ها و بقعه‌ها دارای بیشترین تعداد هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید